Предпоследен семестър в
университета.
Дисциплина – Американска
литература…
Всички, още от ученическите си години, знаем, че всяка книга, която
влиза в учебната програма, е изправена пред сериозно предизвикателство, за да
спечели вниманието и искрената любов на читателя (който е, малко или много,
притиснат от обстоятелствата да я прочете. А никой не обича принудата –
независимо под каква форма е поднесена…) Не всяка книга (понякога дори истински
шедьовър в националната и световна класика!) обаче съумява да премине през този
своеобразен тест. Тези, които не успяват, се превръщат просто в поредното
скучно занимание… Но тези, които успеят да извоюват читателските симпатии,
доказват защо именно те трябва да се изучат и защо това е Задължително. Оставят
следа в съзнанието ти и те карат да се връщаш към тях дълго, след като си ги
прочел…
Може би тук трябва да си призная,
че въпреки положителните рецензии и въпреки всеобщото преклонение и признание към
разказваческия талант на Фицджералд и това, което е направил за американската
литература, подходих с известна доза скептицизъм към „Великият
Гетсби” (първата книга, с която реших да
започна от конспекта по дисциплината…) И скептицизмът ми ме държеше здраво,
поне докато не преполових книгата… Или по-точно – докато не се появи самият
Гетсби. Тогава се трансформира в нескрит интерес и искрено любопитство какво
следва оттук нататък…
И като студент по книгоиздаване,
моята задача, докато чета заглавията от конспекта си и се подготвям за изпита,
които ми предстои, е да се дам мотивиран отговор бих ли издала (ако вече съм
издател) въпросната книга и защо…
И така… Защо аз бих издала „Великият Гетсби”?
На първо място заради образа на Джей Гетсби – пленяващ от мига, в който
се появи в действието. Преди да го зърнеш с читателските си очи, всички герои
говорят за него – за онзи богат господин, чудак, който организира пищни приеми,
но остава малко в сянка от забавлението и лудия купон (както бихме казали
днес…). Това създава предварително напрежение и очакване, нетърпение да
разбереш кой всъщност е този тип… Не след дълго се появява – такъв, какъвто е,
с цялото обаяние и магнетизъм, които създава около себе си. Усмихва се и кара околните да се чувстват
уютно около него, уютно в собствените си кожи, в хармония с това, което са… (Не случайно споменавам това. В истинския
живот познавам няколко човека, които успяват да създадат същото усещане около
себе си – приятно и зареждащо е. Истински талант! Не, не – по-скоро е магия! Не
се среща често и именно за това трябва да се цени. И не случайно точно то привлече
първо вниманието ми към Гетсби. И положителното ми отношение към него.) След
първата среща с героя булото на неизвестното започва бавно, постепенно да се
повдига – макар и не съвсем, дори до края на книгата, когато все още остават
много въпроси, догадки и съмнения…
Но
едно е напълно ясно. Това е Пътят на Гетсби – пътят на израстването, на отдадеността,
на следването на една мечта, на една любов… На любовта, която се превръща в
болка, но и в стремеж. Любовта, която променя живота, а и света…
Зад
охолството, което струи от дома на Гетсби и зад ежедневните приеми, които дава,
се крие копнежът му да зърне сред гостите младежката си любов, любовта на
живота си – Дейзи, срещу чиито дом не случайно купува и собствената си къща.
Дейзи, която в миналото е била доста по-заможна от него и заради която той
променя живота си (като не забравя да помага и на семейството си, докато се
изкачва нагоре по житейската стълбица). Как се е сдобил с парите си – с тайни
афери, с продажба на алкохол и с връзки със съмнителни приятели със съмнително
препитание… историята не уточнява. Но въпреки всичко целта му е постигната –
той придобива състояние, с което би направил живота на Дейзи прекрасен,
изпълнен с лукс и разкош… Остава само да намери отново път към нея, отново да
се срещнат… И те се срещат наистина. Гетсби – заслепен от любов, неразумен и
дързък, загърбил собствените си интереси, отдаден на емоцията…
Някак
няма как да останеш безразличен към този герой. Чаровен, емоционален... И след
като вече ти е станал толкова симпатичен, нелепият край на живота му,
собствената му саможертва, те жегва и не ти дава мира (дори след като отдавна
си прочел и последната страница…)
Днес
все повече стават героите – в книгите, на телевизионния екран или по улиците
навън – които не търсят нещо по-възвишено от натрупването на голям капитал, на
много пари, на скъпи вещи. Днес всичко приключва до лукса и разкоша. Любовта…
не се приема за толкова мощен стимул. Тя е по-скоро нещо като бонус. Още
повече, че в еталон започва да се превръща мнението, че ако имаш много пари, ще
имаш и много „приятели” и много ъ-ъ-ъ… „любови”…
А
Гетсби е добър пример. Идващ от далечната 1925 година. Вдъхновяващ… но
трагичен…
На второ място в моята класация
„Защо бих издала тази книга?”, се нареждат образите на Дейзи и на Том Бюканън.
Дейзи – свикнала с живот в охолство, с живот без лишения, в който всичко й бива
поднесено на готово. Отегчена (и наранена) от поведението (и изневерите) на
съпруга си Том, приема появата на Гетсби отново в живота си като приключение,
като разтуха от ежедневието, като кратко бягство от реалността. Изглежда е
поласкана от вниманието му, от неговия успех, постигнат в нейно име… Но като че
ли това е само от суета. Нищо повече от авантюра. Не влага чувствата, които и
той е вложил. И накрая, когато Гетсби поема нейната вина за катастрофата (от
любов и благородство, искрено загрижен за живота й и доброто й име), Дейзи го
изоставя, бяга, дори не се връща за смъртта му… с което доказва, че не го е
заслужавала, че не е заслужавала любовта му през цялото това време…
А Том – съпругът й, също свикнал
с разкошния живот и привилегиите, които той носи, изпълнил дните си с авантюри
и изневери, поставя съпругата и семейния си живот на преден план едва когато се
появява съперник, конкуренция, която да го измъкне от ежедневието и да го
провокира да се осъзнае, да се бори… Но не и да се промени – напротив. В Том
липсват качествата, които притежава Гетсби. Липсват устрема, смелостта,
благородството. Том е страхливец – той убеждава Дейзи да избягат от града, за
да не носят отговорност за престъплението, за мъртвата Мъртъл Уилсън ( с която
си отива и вината за изневярата му…)
Том
и Дейзи. Защо ги споменавам ли? Ами защото са типични персонажи – дори и за
съвремието ни. Не-напълно искрени, прикрити, пречупващи действителността през
призмата на собствения си егоизъм…
И на трето място ще спомена
образа на Ник Карауей – разказвачът,
през чиито очи наблюдаваме историята. Той остава в сянка, акцентът не се
измества върху собствената му персона, но в същото време е активен участник в
случващото се. Доста умела композиция, стремяща се да балансира върху
обективността, която позволява на читателя сам да избере своите герои, да
отличи заложените проблеми и да проследи действието.
Сюжетът… няма да го обсъждам.
Книгата има достатъчно достойнства, за да бъде прочетена от всеки, който иска
да научи повече. Мен лично – ме изненада… в добрия смисъл на този израз. Понякога
книгата, която четем, съвсем съзнателно ни води към края си – тоест: читателя
предчувства какво следва, как ще завърши, какво ще се случи, как ще постъпят
героите… Сюжетът става предвидим. Е, „Великият Гетсби” (поне при мен) не
подейства така. В нито един миг не бих могла да предположа, че краят няма да е
щастлив (примерно) или дори да изградя собствена стабилна догадка какво точно
ще се случи… Не. Всичко беше изненада. Голяма (тъжна) изненада… О, да – и
заради това също бих издала тази книга. Книгите трябва да изненадват. И
понякога – дори да ядосват читателите. Да ги карат, след като изминат с поглед
и последния ред, да се питат „Защо?!”
и да се възмущават, че „Не може, не бива
да свърши по този начин!!!” Съжалявам. Но понякога е така, случва се – досущ
като в реалния живот…
Яница ХРИСТОВА
Няма коментари:
Публикуване на коментар